kontakt:
ul. Gdańska 34
82-103 Stegna
tel.: +48 55 2478171 wew.15
gmina@stegna.pl
Dowód osobisty
Dowód osobisty to dokument, który pozwala potwierdzić twoją tożsamość oraz polskie obywatelstwo. Każdy pełnoletni obywatel, który mieszka w Polsce, musi mieć dowód osobisty. E-dowód to dowód osobisty z warstwą elektroniczną. Jest wydawany od 4 marca 2019 roku.
Z dowodem możesz podróżować bez paszportu do krajów, które pozwalają
przekraczać granicę na podstawie dowodu, na przykład kraje strefy
Schengen, Albania, Czarnogóra.
Z e-dowodem na niektórych lotniskach możesz korzystać z automatycznych bramek granicznych.
Dodatkowo e-dowód możesz zawiesić – jeśli go gdzieś zagubisz – oraz cofnąć jego zawieszenie – gdy go już odnajdziesz.
Sprawdź, jak złożyć wniosek o wydanie dowodu dla siebie albo dla swojego dziecka lub podopiecznego.
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych (Dz.U. z 2019 r. poz. 653 z późn. zm.)
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 7 stycznia 2020 r. w sprawie wzoru dowodu osobistego, jego wydawania i odbioru oraz utraty, uszkodzenia, unieważniania i zwrotu (Dz.U. z 2020 r. poz. 31)
Uzyskanie odpisu aktu stanu cywilnego
Odpis aktu stanu cywilnego można uzyskać w dowolnie wybranym urzędzie stanu cywilnego w Polsce, bez względu na miejsce sporządzania i przechowywania aktu.Sprawdź, jak złożyć wniosek
Zmiana imienia lub nazwiska
Wniosek o zmianę imienia lub nazwiska składa się do wybranego kierownika urzędu stanu cywilnego.
Ewidencja ludności
Obowiązek meldunkowy – informacje
Każdy, kto mieszka w Polsce, powinien pamiętać o tym, że ma obowiązek
meldunkowy. Dotyczy on obywateli polskich oraz cudzoziemców.
Sprawdź informacje na ten temat.
Nadanie medali za długoletnie pożycie małżeńskie
Medal za Długoletnie Pożycie Małżeńskie stanowi wyróżnienie dla osób, które przeżyły 50 latw jednym związku małżeńskim. Sprawdź informacje na ten temat.
Pobierz dokument o zameldowaniu
Potrzebujesz dokumentu potwierdzającego twój adres zameldowania lub jego
brak? Chcesz szybko uzyskać informację o swoim adresie zameldowania na
pobyt stały lub czasowy lub o braku adresu zameldowania? Możesz pobrać
taki dokument w postaci elektronicznej.
Sprawdź informacje na ten temat
Wymelduj się z pobytu czasowego
Gdy meldujesz się czasowo w jakimś miejscu – deklarujesz, jak długo
będziesz tam mieszkać. Jeśli wyprowadzisz się przed tym terminem – zgłoś
to w urzędzie.
Sprawdź, jak to zrobić.
Osoba, która tego nie zrobi, zostanie wymeldowana z dniem upływu pobytu czasowego, na który się zameldowała.
Wymelduj się z pobytu stałego
Zmieniasz miejsce stałego zamieszkania? Wymelduj się. Sprawdź jak to zrobić.
Zamelduj się na pobyt czasowy (dla cudzoziemców)
Jesteś cudzoziemcem i planujesz pobyt w Polsce, który będzie trwał
dłużej niż 30 dni? Wiesz jednak, że wrócisz potem do kraju, w którym
mieszkasz na stałe? Na czas pobytu w Polsce zamelduj się na pobyt
czasowy.
Sprawdź, jak to zrobić.
Zamelduj się na pobyt stały (dla cudzoziemców)
Jeśli chcesz złożyć formularz przez ePUAP – potrzebujesz profilu
zaufanego (eGo). Pozwala on potwierdzić twoją tożsamość. Chodzi o to, by
nikt nie mógł się pod ciebie podszyć.
Sprawdź jak to zrobić.
Zamelduj się na pobyt stały lub czasowy dłuższy niż 3 miesiące
Zmieniasz miejsce zamieszkania? A może wracasz z zagranicy i nie masz
meldunku w Polsce? Pamiętaj, żeby się zameldować. Możesz to zrobić przez
internet albo w urzędzie gminy.
Jeśli jesteś obywatelem Polski i twoje dziecko urodziło się w Polsce –
kierownik urzędu stanu cywilnego, który sporządził akt urodzenia, z
urzędu zamelduje twoje dziecko.
Jeśli nie masz numeru PESEL (bo na przykład twój wyjazd za granicę
nastąpił przed 1 lipca 1984 roku) – podczas meldowania urzędnik nada ci
numer PESEL.
Sprawdź jak to zrobić.
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (Dz.U. z 2019 r. poz. 1397 z późn. zm.)
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 13 grudnia 2017 r. w sprawie określenia wzorów i sposobu wypełniania formularzy stosowanych przy wykonywaniu obowiązku meldunkowego (Dz.U. poz. 2411 z późn. zm.)
Rodzina i małżeństwo
Odpis aktu stanu cywilnego – informacje o dokumencie
Odpis aktu stanu cywilnego to dokument, który potwierdza zdarzenie
zarejestrowane w urzędzie stanu cywilnego – czyli narodziny dziecka,
ślub albo zgon. Od 1 marca 2015 roku możesz wybrać, w jakiej postaci
chcesz dostać taki odpis – elektronicznej czy papierowej. Sprawdź, jakie odpisy możesz dostać. Zobacz, jak wygląda przykładowy odpis.
Uzyskaj zaświadczenie o stanie cywilnym
Potrzebujesz dokumentu, który potwierdzi twój stan cywilny? Zamiast
kilku odpisów aktów stanu cywilnego, możesz dostać jeden dokument –
zaświadczenie o stanie cywilnym. Możesz je wykorzystać, gdy będziesz
załatwiać wiele różnych spraw, na przykład podatkowych,
ubezpieczeniowych, socjalnych lub takich, które są potrzebne do
uzyskania kredytu. Za granicą takiego zaświadczenia może od ciebie
wymagać twój pracodawca albo na przykład instytucja socjalna lub inna.
Pamiętaj, że zaświadczenie jest ważne 6 miesięcy! Dowiedz się, jak je dostać.
Zgłoś urodzenie dziecka
Jeśli urodzi ci się dziecko, trzeba je zgłosić do odpowiedniego urzędu
stanu cywilnego (USC). Kierownik urzędu zarejestruje urodzenie dziecka,
przekaże ci jego numer PESEL i zamelduje je. Sprawdź, jak zgłosić urodzenie dziecka – przez internet lub w urzędzie.
Weź ślub cywilny
Jeśli zdecydowaliście się na ślub cywilny – udajcie się do urzędu stanu
cywilnego (USC). Tam złożycie tak zwane zapewnienie o braku okoliczności
wyłączających zawarcie małżeństwa oraz ustalicie termin ślubu. Możecie
też zdecydować, czy ślub odbędzie się w urzędzie czy poza nim, na
przykład w plenerze.Sprawdź jak to zrobić.
Zgłoś zgon
Zanim pochowasz osobę, która zmarła, musisz zgłosić jej zgon w urzędzie
stanu cywilnego (USC). Masz na to 3 dni od dnia wystawienia karty zgonu.
Jeśli osoba ta zmarła na skutek choroby zakaźnej – tylko 24 godziny od
momentu zgonu. Sprawdź, jak możesz to zrobić.