Przez Rybinę przepływa Szkarpawa i oddzielająca się od niej Wisła Królewiecka. W 1936 r. zbudowano trzy zwodzone mosty. Od lat 70. XX w. były one nieotwierane i dopiero remont zakończony w 2007 r. pozwolił na ich ponowne podnoszenie i udrożnienie drogi wodnej.






Żółty most zwodzony na Szkarpawie, w ciągu drogi wojewódzkiej nr 502 Nowy Dwór Gdański - Stegna, został zbudowany w 1934 roku, a poprzedzała go drewniana konstrukcja z 1874 roku. Pod koniec II wojny światowej most został niemal całkowicie zniszczony. Na podstawie zachowanej, istniejącej dokumentacji starego mostu, w latach 40. XX wieku dokonano jego odbudowy. W roku 1999 został wykonany kompleksowy remont. Naprawiono układ podnoszenia, wzmocniono podpory, wymieniono zwodzone przęsło stalowe i zwiększono nośność mostu z 15 do 30 ton.Most zwodzony na Szkarpawie jest konstrukcją 4 przęsłową o długości całkowitej przęsła zwodzonego wynoszącej 14 m i szerokości całkowitej równej 8,3 m. Fundamenty mostu stanowią drewniane pale wbite w dno rzeki, które są przedłużeniem stalowo-żelbetonowych filarów (podpór). Przęsło podnoszone sterowane jest mechanicznie za pomocą silników elektrycznych. Most zachowuje swe pierwotne funkcje i służy użytkownikom szlaku drogowego i żeglugowego.




Drogowy, Niebieski most zwodzony na Wiśle Królewieckiej, w ciągu drogi wojewódzkiej nr 502 Nowy Dwór Gdański - Stegna, został zbudowany w tym samym czasie co most żółty na Szkarpawie. Poprzedzała go drewniana konstrukcja z 1874 roku. Prawdopodobnie most niebieski zachował konstrukcję z okresu budowy w 1934 roku. W latach 70. został zamknięty dla ruchu wodnego i ponownie otwarty po remoncie w 2008 roku.

Drogowy, niebieski most zwodzony na Wiśle Królewieckiej jest konstrukcją żelbetonową, 4 przęsłową o przęśle podnoszonym mechanicznie za pomocą silników elektrycznych. Fundamenty mostu stanowią drewniane pale wbite w dno rzeki, które są przedłużeniem żelbetonowych filarów (podpór). Most niebieski, podobnie jak i żółty zachowuje swe pierwotne funkcje drogowe i żeglugowe.




Kolejowy most obrotowy na Szkarpawie, w ciągu szlaku Żuławskiej Kolei Dojazdowej Nowy Dwór Gdański - Stegna, został zbudowany w 1905 roku przez niemiecką firmę z Dortmundu i jest jedynym w Polsce czynnym, obracanym ręcznie mostem kolejowym.

Most kolejowy na Szkarpawie jest konstrukcją stalową, 3 (lub jak kto woli- 2) przęsłową, w której pierwsze przęsło jest stałe, a drugie to właściwy most z osią obrotu. Jest zamykany dla ruchu wodnego tylko na czas przejazdu pociągu ŻKD. Podobnie jak mosty drogowe, most kolejowy nie pełni funkcji skansenu, lecz zachowuje pierwotne funkcje.


  • Dom Podcieniowy w Drewnicy
  • Żuławska Kolej Wąskotorowa