Dzisiaj brak wydarzeń, ale już niebawem odbędzie się...
CZERWIEC 30, 2021 Udostępnij na Facebooku
Już 1 lipca rozpoczyna się proces składania deklaracji do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków, który ma na celu zebranie wszystkich danych dotyczących źródeł ciepła i spalania paliw w budynkach mieszkalnych i niemieszkalnych.
Każdy budynek/lokal mieszkalny lub niemieszkalny, który posiada
zainstalowane źródło ciepła lub spalania paliw o mocy nominalnej do 1MW
należy zgłosić wypełniając odpowiednią deklarację – WZORY DEKLARACJI w
załączeniu
Deklarację można złożyć w prosty sposób przez Internet –
www.zone.gunb.gov.pl – nie wychodząc z domu. Wystarczy, że posiada się
Profil zaufany/bankowość elektroniczną/e-dowód.
Jeżeli nie mamy
dostępu do Internetu deklarację można złożyć osobiście w urzędzie
właściwym dla lokalizacji zgłaszanej nieruchomości albo wysłać do urzędu
listem poleconym.
Deklarację możesz złożyć we właściwym dla miejsca budynku urzędzie gminy osobiście
lub listownie.
Na
złożenie deklaracji właściciele (zarządcy) mają 12 miesięcy w przypadku
źródeł ciepła lub spalania paliw kiedykolwiek uruchomionych przed 1
lipca 2021 r.
W przypadku źródeł ciepła lub spalania paliw
uruchomionych po 1 lipca 2021 r. będzie to 14 dni od instalacji źródła
ciepła lub spalania paliw.
Deklaracja zawiera takie informacje jak:
- Imię i nazwisko albo nazwę właściciela lub zarządcy budynku lub lokalu oraz adres miejsca zamieszkania lub siedziby
- Adres nieruchomości, w obrębie której eksploatowane jest źródło ciepła lub źródło spalania paliw.
- Opcjonalnie numer telefonu właściciela lub zarządcy
- Adres e-mail również opcjonalnie
-
Informacje o liczbie i rodzaju eksploatowanych w obrębie nieruchomości
źródeł ciepła i źródeł spalania paliw oraz o ich przeznaczeniu i
wykorzystywanych w nich paliwach.
Ile mam czasu na złożenie deklaracji?
Czy złożenie deklaracji jest obowiązkowe?
Tak, każdy właściciel/zarządca ma obowiązek złożyć deklarację.
Kto składa deklarację?
Właściciel/zarządca budynku, który jest zasilany przez źródło ciepła lub spalania paliw do 1 MW, np. piec, miejska sieć ciepłownicza, pompa ciepła etc.
Jak można złożyć deklarację?
Deklarację można złożyć elektronicznie lub wersji papierowej, osobiście w urzędzie właściwym dla umiejscowienia budynku lub wysłać listem - wzór deklaracji w formie papierowej dostępny jest TUTAJ.
Jak złożyć deklarację przez internet?
Wejdź na stronę www.zone.gunb.gov.pl, naciśnij na stronie głównej ->złóż deklarację<- wypełnij ją i wyślij.
Czego potrzebuję, żeby złożyć deklarację przez internet?
Profilu zaufanego albo dowodu elektronicznego.
W jakim celu te informacje są zbierane?
Celem zbierania informacji o budynkach jest stworzenie kompletnej bazy danych, na podstawie której gmina będzie mogła kreować politykę walki ze smogiem. Celem stworzenia centralnej bazy (tj. CEEB – Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków) jest poprawa jakości powietrza – likwidacja głównej przyczyny zanieczyszczeń – emisji substancji powodujących smog. Dla obywateli zostaną uruchomione usługi, które przyczynią się do poprawy stanu technicznego budynków w zakresie bezpieczeństwa, np. zamówienie przeglądu kominiarskiego czy inwentaryzacji budynku. W bazie znajdą się docelowo wszystkie budynki, które posiadają źródło ciepła o mocy nieprzekraczającej 1 MW.
Czy są przewidziane kary dla osób, które nie prześlą danych, a powinny?
Przepisy wprowadzające obowiązek złożenia deklaracji zostały wzmocnione przepisami sankcyjnymi, uwzględniającymi jednocześnie instytucję czynnego żalu. W art. 27h ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków wprowadza się sankcje karne, które mogą być nakładane w przypadku niezłożenia w ustawowym terminie ww. deklaracji. Za brak złożenia deklaracji będzie grozić grzywna, która jest wymierzana na zasadach ogólnych Kodeksu wykroczeń. Jeżeli jednak zreflektujemy się, że nie złożyliśmy deklaracji zanim gmina „poweźmie o tym informację”, możemy uniknąć kary, przesyłając wymaganą deklarację do urzędu w ramach czynnego żalu.